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Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)
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Résultat de la recherche de ORESME, Pol. Arist. M.
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[D'une plante] "Dégénérer" : Et tel lignage quant il empire ainsi, l'Escripture le comparage a une plante et a une vigne qui se abastardist et asauvagist et qui souloit porter bon fruit et elle porte malvés et amer ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 57]). |
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A. - | "Action d'abréger (une durée)" : ...car tel accressement de posté ne est pas seulement cause de l'abreviation du temps du princey et de sa duration ; mes ovec ce peut estre cause que aucunes cités ou provinces se departent et exemptent de tel princey par desobeïssance ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 243]). |
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Au passif. [Sujet animé] Estre abstrait de qqc. "Descendre, par sa parenté, de qqc." : Et encor fait a cest propos ce que est escript ou sixte Concile de Tolete, la ou est deffendu que apres la mort du roy nul ne partage le royalme par presumption tirannique et que nul ne soit promeu a la hautesce royal qui soit profés en habit de religion ou qui soit leidement tigneux ou qui soit abstrait de lignage servil ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 156]). |
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- | Abuser de qqc. "Violer qqc., porter atteinte à qqc." : ...et le pristrent et apres l'occistrent comme celui qui avoit violé et abusé de choses saintes ou sacrees. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 213]). |
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A. - | "Exagéré" : Et ce est chose abusive que l'en ne dit pas que un homme est au double plus fort que il ne est riche ou noble ; car teles choses ne se mesurent pas l'une a l'autre. Apres il monstre comme il s'ensuit. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 139]). |
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B. - | "Abus" : Mes encor voions nous que aucuns par plus grande abusion prostituent et deshonorent mout plus dignes choses, si comme sunt ceulz qui appliquent et funt afin de guaing messes ou le sacrement de confession ou autres. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 343]). |
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Part. prés. en empl. adj. Accédant à qqc. "Compatible avec qqc." : ...leur diete, ce est a dire leur maniere de vivre ne est pas accedante a la volenté de la cité ; car leur vie est trop remise et trop delicative et sumptueuse. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 102]). |
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B. - | Acceptation de personnes. "Fait de recommander qqn" : Et malvese policie ; ce est assavoir quant tele eleccion est faicte par faveur et par acceptacion de personnes ; pource qu'il sunt d'aucune compaignie ou aliance ou d'aucun office ou d'un certain lignage ou d'une especial partie de la region. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 176]). |
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B. - | [Suj. inanimé] "Être approuvé" : Et pour ce, par l'espace de mil et .VI. cents ans et plus, en toutes lays et sectes et par tout le munde a esté plus accepté et en plus grande auctorité que quelcunque autre escripture de policies mundaines. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 44]). |
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[P. oppos. à principal] "Affaire secondaire" : Et secundement [il convient] qu'elle use de eaues saines et que l'en ait solicitude et cure de ceste chose non pas par maniere de accessoire, mes principalment ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 315]). |
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C. - | MUS. [À propos de tons ou de notes] "Accord" : ...car Aristote dit ou livre de Problemes que le chant qui est de consonancies ou d'acors et de voiz moiennes et proceines est melleur que ne est celui qui est d'acors plus distans ou plus lointains ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 189]). Item, aussi comme mutacion ne peut estre que elle ne soit en miex ou en non-miex combien que aucune fois tout ensamble soit tres bien, si comme un chant de pluseurs voiez tres bon ne seroit pas si bon se les voies estoient tousjours ou tres meilleur acort, samblablement selon la variacion de la musique insensible du ciel les choses de cibas sont une fois en meilleur disposicion que en autre, et selon ce une fois est pais, autre guerre, si comme dit Escripture ([ORESME, C.M., c.1377, 482]). |
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III. - | Empl. intrans. Accoutumer + inf. "S'habituer à." : Car pource qu'il furent nourris en delices, il ne acoustumerent onques estre subjés a docteur ou a mestres. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 186]). |
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- | [Suj. animé] Avoir accoutumé qqn. "Fréquenter qqn" : Et que l'en doit estre amiable a ses cogneus il appert par signe ; car le courage se esdrece ou eslieve et se dilate vers ceulz qu'il a acoustumés et vers ses amis plus que a ceulz qu'il ne cognoist ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 299]). |
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"Droits à payer sur les marchandises (notamment aux postes de péage)" : Item, que l'en impose vectigals, ce est a dire acquis, peages et semblables exactions. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 246]). |
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[D'une chose] "Inhérent" : Parquoy il semble que elles sunt aussi comme naturelment adherens a communication humaine et propices et convenables a bonne policie. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 313]). |
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- | Péj. : Et pour ce, il convient faire que as joennes enfans toutes choses leur soient estranges qui sunt malveses. Et mesmement quelconques choses qui leur pourroient faire infection ou adhesion. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 338]). |
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[Le compl. d'obj. désigne des produits de la terre] "Regrouper par dix (dans un décompte)" : Et vos blés et les rentes de vos vignes il les adismera et en prendra les dismes pour les donner a ceulz qui les garderont, ses femmes et ses varlés. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 149]). |
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"Invention, découverte" : Donques ce qui appartient au legislateur est traicter en quele maniere les gens soient fais bons et par quelez adinventions ou enseignemens, et quele chose est celle qui est fin de tres bonne vie. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 325]). |
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Au passif. [Suj. inanimé] "Être ajouté, annexé à qqc." : Et pour ce, despotique ne est pas science si comme aucuns disoient, mez elle a une science adjointe a elle, si comme il sera dit apres. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 58]). Item, sanz muer la figure des autres porcions qui sont denomees par nombre nomper, et sanz mouvoir la premiere soit la tierce adjoincte a la premiere ([ORESME, C.M., c.1377, 236]). |
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E. - | [Dans le domaine milit.] "Protection" : Et ne doit l'en pas faire que la cité soit toute de legier penetrable, ce est a dire que l'en puisse legierement entrer et aler partout selon les parties et selon les lieus ; car ainsi elle avra bonne disposition et quant a seurté et quant a aornement ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 316]). Et se la chose est en ceste maniere, l'en ne doit pas seulement faire que la cité soit environnee et close de murs, mez ovec ce l'en doit curer et prendre garde des murs afin que il soient en aornement et parement de la cité et as oportunités ou neccessités des guerres et pour les subtilités qui sunt maintenant trouvees et pour autres. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 316]). |
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E. - | [Dans le domaine milit.] "Protection" : Et ne doit l'en pas faire que la cité soit toute de legier penetrable, ce est a dire que l'en puisse legierement entrer et aler partout selon les parties et selon les lieus ; car ainsi elle avra bonne disposition et quant a seurté et quant a aornement ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 316]). Et se la chose est en ceste maniere, l'en ne doit pas seulement faire que la cité soit environnee et close de murs, mez ovec ce l'en doit curer et prendre garde des murs afin que il soient en aornement et parement de la cité et as oportunités ou neccessités des guerres et pour les subtilités qui sunt maintenant trouvees et pour autres. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 316]). |
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"Flatteur" : Mais celui qui fait teles complaisances afin que par ce li soit faite aucune utilité en pecunes ou autre [l. autres d'apr. ms. B] quelzconques choses que l'en peut avoir par pecunes ou autrement, il est appellé blandisseur, adulateur et flatëeur. ([ORESME, E.A., c.1370, 266]). Et pour ce les adulateurs ou flateurs sunt honorés en tel peuple. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 174]). |
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- | Au plur. "Propos flatteurs" : Et tels malz sunt disceptations, dissencions l'un contre l'autre pour cause des contracts, faulz testemones ou tesmoignages et pervers jugemens et adulacions que l'en seult faire as riches. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 83]). |
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A. - | "Ressemblance" : Car, si comme il fu dit ou .IXe. chapitre, musique a a l'ame aussi comme un cousinage et une affinité. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 356]). Item, si comme je ay touchié devant et selon les anciens philosophes, la musique insensible des corps du ciel est selon les proporcions armoniques dont je ay faite mencion et desquelles est composee musique humaine et sensible laquelle se conforme et a une colligance et affinité a la musique celestiel. ([ORESME, C.M., c.1377, 484]). |
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[D'une pers.] "Exempt de garde" : Et de ce ont il une lay tele que se .I. homme a .III. filz, il est afuren, ce est a dire franc et quitte de la garde de la cité ou du guet. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 101]). |
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C. - | "Adulte" : Et selon ce determinent les Decrés l'eage des prestres et celui des evesques ; et qu'il soient eagiés, ce est droit naturel ; mes determiner quel eage, ce est droit positif. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 308]). |
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- | P. méton. au plur. "Génération" : Et est manifeste chose que ceulz des legislateurs qui doivent estre evagogues, ce est a dire meneurs des eages a vertu, il convient que il soient bien entendans et courageus par nature. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 299]). |
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- | Faire l'agnomone. "Se comporter en homme imprudent" : Item, il sunt a blasmer en ce que leurs princes ne jugent pas selon lays escriptes, mes selon leur volenté. Et ce ne est pas seure chose que faire les agnomones. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 107]). |
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A. - | "Lutte (en tant que corps-à-corps)" : Mes encor posé qu'aucun desire un habit ou science comme science des choses qui resgardent agonie... ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 165]). Agonie, agonization et agonizement sunt une chose, laquele est exercitation pour faire les corps agiles et fors, et mesmement pour les disposer et faire habiles a fais d'armes, si comme sunt luites et joustes et tournois et teles choses. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 370]). |
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A. - | "Lutte (en tant que corps-à-corps)" : Mes encor posé qu'aucun desire un habit ou science comme science des choses qui resgardent agonie... ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 165]). Agonie, agonization et agonizement sunt une chose, laquele est exercitation pour faire les corps agiles et fors, et mesmement pour les disposer et faire habiles a fais d'armes, si comme sunt luites et joustes et tournois et teles choses. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 370]). |
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"Celui qui se livre à l'exercice de la lutte et aux exercices physiques d'une manière générale" : Et pour ce, ceulz qui traictent les agonizateurs, ce est assavoir ceulz qui sunt maistres des exercitations teles comme sunt joustes et tournois, doivent mettre la musique de laquele il usent en tels armonies et en tels melodies. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 356]). |
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"Lutte (en tant qu'exercice)" : Mes ceulz qui tendent maintenant as agonizations ou excercitations pour victore ne ont pas labour en ce. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 352]). Pour ce, l'en doit assigner a telz gens, ce est assavoir as uns et as autres, agonizations ou exercitations et spectations ou auditions de melodies qui leur soient convenables a repos. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 356]). |
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"Lutte (en tant qu'exercice)" : Mes ceulz qui tendent maintenant as agonizations ou excercitations pour victore ne ont pas labour en ce. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 352]). Pour ce, l'en doit assigner a telz gens, ce est assavoir as uns et as autres, agonizations ou exercitations et spectations ou auditions de melodies qui leur soient convenables a repos. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 356]). |
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"Exercice physique" : Agonie, agonization et agonizement sunt une chose, laquele est exercitation pour faire les corps agiles et fors, et mesmement pour les disposer et faire habiles a fais d'armes, si comme sunt luites et joustes et tournois et teles choses. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 370]). |
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- | En partic. : Item, nous savons bien que ceulz meisme de Lacedemone, tant comme il ont assiduelment continué telz labeurs, il ont prevalu et obtenoient contre les autres. Mes maintenant il sunt defaillans et moins puissans que ne sunt les autres es agonizemens luctatis. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 344]). |
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"Se livrer à l'exercice de la lutte" : Car ne leu ne autre beste salvage ne agonizeroit ou emprendroit soy combatre en aucun bon peril, mes ce feroit plus celui qui est bon homme. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 344]). |
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"Qui concerne l'art des athlètes" : ...et, par aventure, ce estoient telz instrumens comme sunt tabours et naqueres et trompes, desquelz l'en usoit es excercitations agonistiques, qui estoient comme sunt luictes, joustes, tournoys, etc. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 354]). |
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IV. - | Part. prés. en empl. adj. [D'une chose] Aidant à qqc. "Efficace pour qqc." : Item, dissimuler et lessier vivre chescun si comme il veut est une chose qui est mont aidante a ceste policie. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 265]). |
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- | "Surface où l'on bat le blé" : Cest regle bailla Periandre par parablole en signifiant que l'en doit faire le aere plaine et oster les espis qui passent grandement les autres espis ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 244]). |
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I. - | Empl. trans. au passif. "Être fâché" : Et nous le voions es melodies sacrees ou saintes que quant aucuns ont usé de cestes melodies lors de ce que il estoient courrouciés et aïréz, les ames sunt restituees aussi comme se elles eussent sorti ou eussent acquise purification par ceste medicine. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 355]). Et se aucun demandoit en outre la cause pourquoy et la maniere comment confricacion fait chaleur, par aventure pourroit l'en dire que, par la violence qui est en elle, nature est escommeue et aussi comme airee et pour ce elle se eschaufe et engendre et cause chaleur qui est une premiere qualité perfecte et active. ([ORESME, C.M., c.1377, 440]). |
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"Administrateur (d'une cité)" : Et est tele maniere comme les anciens bailloient gardes a un qu'il faisoient gouverneur de la cité et le appelloient aesymnetes ou tirant. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 157]). |
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"Stupide" : Car les enfans des viels aussi comme des joennes sunt imparfaiz en corps et en entendement et sunt selon entendement akmés. Selon un expositeur ce est a dire en estat ou en arrest. Et est quant as peres qui sunt en viellesce de moins vif engin. Et Albert le raporte as filz et dit que akmés ce est folz et de petit entendement. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 334]). |
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- | Bourse d'Alibert. "Bourse ouverte aux deux bouts, à tous vents" : Et tele aide faire as povres est aussi comme une cruche ou une bouteille perciee. Car le vin que l'en met desus s'en va par dessoubs. Et ne peut estre emplie. Et est assi comme l'en seult dire de la bourse d'Alibert. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 267]). |
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"Transformation" : Et ainsi l'en ne apperçoit pas la seduction ou alienation et mutation de la policie pource que elle ne est pas faite toute ensemble ne a une foiz. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 225]). |
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B. - | "Citer qqc. comme preuve ou justification" : La tierce [partie de rhetorique] est appellee judicial, qui est en monstrer devant le juge quelle chose est juste ou non en allegant les droits. ([ORESME, E.A.C., c.1370, 538]). Et une partie et l'autre allegue pour soy escriptures et raisons apparentes qui sunt sans evidence. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 189]). |
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Allumeur de qqc. "Celui qui est chargé d'allumer qqc." : Et ce touche Aristote ou tiers de Rhetorique, ou il recite comment un fu appellé par despit alumeur des lampes ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 306]). |
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[Suj. inanimé] "S'affaiblir" : Et pour ce, le princey des Romains est venu en aminuisant et appetizant depuis que le peuple translata ou donna au prince toute le posté, si comme il fu touchey ou .XIIIIe. chapitre du tiers ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 178]). |
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"Offrande votive" : Item, que les subjés soient occupés es ouvres cotidiannes (...) afin que il ne puissent vaquer ne entendre à machiner contre le tirant. Et de ceste chose sunt example les tirannies de Egipte (...) et les anathemes des Kipsellides. Kipsellus fu tirant en Corinthe, si comme il fu dit ou .XXIe. chapitre, et ses sucesseurs estoient appellés Kypsellides. Et firent faire au peuple uns haus edifices appellés anathemes. Et est ce mot en ana en grec, qui est haut ; et thesis, qui est mise ; car il estoient mis haut. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 246]). |
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"Vertu" : Car par aventure, aucun pourroit dire que se tels princes estoient vertueux et souffisanment introduiz en androgachie, ce est a dire en bonté de homme, il seroit expedient a la cité qu'il ne peussent estre mués ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 103]). |
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[D'une chose] "Qui provoque la souffrance" : ...car aucunes fois les tristeces et les douleurs que l'en actent ou que l'en creint sont grandes et angoisseuses. ([ORESME, E.A., c.1370, 178]). Et agonie est pris aucune fois pour labeur de pensee fort et angoisseus, mes ce ne est pas en cest livre. ([ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 370]). |
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